Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Wednesday, June 07, 2017

Negeri Tertinggi Tetapi Guan Eng DAP Malu Mahu Mengaku !

1. Satu lagi perkara yang tidak diumum oleh Lim Guan Eng DAP tentang prestasi negeri Pulau Pinang semasa kerajaan DAP mentadbir negeri Pulau Pinang.



2. Pulau Pinang merupakan negeri tertinggi dalam isu pemberhentian (retrenchment) pekerja.

3. Jika hanya 1,102 orang pada tahun 2015, ianya naik mendadak yang tertinggi dalam negara Malaysia pada tahun 2016 iaitu 12,313 orang.



3. Kenapa Lim Guan Eng berdiam diri tentang isu yang melibatkan kepentingan rakyat ini?

4. Apa guna Guan Eng DAP mendabik dada tentang hutang negeri yang berkurangan 90% hingga sekarang hanya RM65 juta jika isu pemberhentian pekerja ini tidak dipedulikan langsung?

5. Lagi pun, perjanjian penstrukturan semula aset air telah menyebabkan hutang kerajaan negeri berjumlah RM 655.2 juta turut berpindahkepada kerajaan BN persekutuan yang diuruskan oleh Pengurusan AsetAir Bhd (PAAB).

6. Pengurangan hutang negeri tidak ada kena mengena dengan 'kecekapaan' atau C.A.T kerajaan DAP negeri!

7. Inilah masaalahnya apabila negeri mempunyai seorang ahli politik yang hanya menjawab isu yang menguntungkan politiknya sahaja dan begitu liat untuk menjawab isu yang melibatkan kepentingan rakyat. Kalau terdesak, beliau akan menyalahkan parti lawan, satu tektik murahan puak cauvinis DAP.



SHARE ARTICLE :

16 comments:

  1. Damn u DAPig !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni nak cito sikit psl digital tv.. ponek sokong BN apo pun tak dapek.. siaran liputan tak sumo kaw ado tp Selangor PH tu tip top plak penang pun tip top.. yg hampeh kek negeri penyokong BN.. Dahla decoder pun tak dapek free nak boli plak pengedar utamo sumo bangso cino penyokong DAP.. dahla yg dapek projek syed bukhory penyokong madey.. jd apo pekdah eh cubo ko poi ckp skit ngan najib tu dio tu cordik tp ado maso eh bingai jugak.. minta maap la yo kalau lari topik..tp den peduli hapo..

      Delete
  2. Dan kenyataan Guan Eng mengenai dakwaan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang ketika dibawah Barisan Nasional telah menjual sekurang-kurangnya 3,661 ekar tanah dengan nilai sebanyak RM1.058 bilion sedangkan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah PR pula hanya menjual 103.1 ekar tetapi pulangan yang lebih tinggi iaitu RM1.11 bilion (BN had sold at least 3,661 acres for RM1.058 billion over the years while PR only sold 103.1 acres. However, we got higher returns at RM1.11 billion.)
    Saya memetik kenyataan Lim Guan Eng yang disiarkan dalam www.fz.com bertarikh 28 Jun 2014 mengenai senarai tanah yang dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah pentadbiran Barisan Nasional ialah 980 ekar tanah di Tanjung Tokong (Tanjung Pinang) pada RM1 setiap kaki persegi, 325 ekar tanah di Jelutong Expressway pada RM20 setiap kaki persegi, 750 ekar di Batu Kawan pada RM3.24 setiap kaki persegi dan 1,606 ekar tanah di Butterworth pada RM8.40 setiap kaki persegi. Kecuali tanah di Batu kawan, kesemua isu yang dinyatakan oleh beliau merupakan perjanjian penambakan tanah dan bukannya penjualan tanah.
    Perjanjian melibatkan 980 ekar tanah di Tanjung Tokong (Tanjung Pinang) telah ditandatangani pada tahun 1990 dan hakikatnya ia adalah projek penambakan yang telah dianugerahkan 15 tahun yang lalu dan harga RM1 adalah hak untuk menuntut semula tanah yang ditambak dan pemaju masih perlu membayar premium tanah serta memulangkan semula 10% tanah yang ditambak kepada kerajaan negeri secara percuma.

    http://novandri.blogspot.com/2014/11/4-fakta-yang-buat-lim-guan-eng-dap.html

    ReplyDelete
  3. Situasi yang sama juga berlaku dalam isu 325 ekar tanah di Jelutong Expressway yang pada asalnya bukan tanah tetapi ditambak oleh pemaju. Perjanjian ini ditandatangani pada tahun 1997 dan pemaju telah diberi hak untuk menuntut semula 325 ekar tanah sebagai pertukaran untuk membina Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dengan bayaran RM25.4 juta.

    Manakala perjanjian melibatkan 750 ekar tanah di Batu Kawan pula ditandatangani pada tahun 2004 bagi memudahkan urusan pemindahan Penang Turf Club ke Batu Kawan.

    Pemaju sepatutnya membina pusat ekuestrian baru tanpa sebarang kos bagi pihak Penang Turf Club tetapi projek tersebut dibatalkan.

    Berdasarkan kenyataan di laman sosial Facebook milik Ketua Menteri Pulau Pinang yang bertarikh 5 April 2011 menyatakan bahawa Parcel 1, 2A, 2B 3A, 3B yang berukuran 450 ekar tanah dan diperuntukkan untuk pembangunan industri dan bukan untuk pembangunan kediaman atau komersial yang menguntungkan.

    Sementara parcel 1 dan 2A (150 ekar tanah) telah ditandatangani pada 16 Januari 2004 manakala Parcel 2B, 3A dan 3B (300 ekar tanah) telah ditandatangani oleh Lim Guan Eng sendiri pada 5 Apr 2011 dengan harga RM 3 setiap kaki persegi.

    Maka jelas bahawa hanya 150 ekar tanah telah ditandatangani oleh kerajaan BN pada tahun 2004 dan dijual pada harga RM3.24 setiap kaki persegi sedangkan 300 ekar tanah telah ditandatangani oleh kerajaan DAP pada tahun 2011.

    ReplyDelete
  4. Perjanjian 1997 yang menyaksikan pemaju diberikan hak untuk menambak tanah melibatkan 1,606 ekar tanah di Butterworth.

    Dibawah perjanjian ini, pemaju telah diberikan hak untuk menambak tanah dengan 900 ekar tanah diperuntukkan untuk kerja-kerja memperluaskan Terminal Kontena Butterworth Utara serta apa-apa kegunaan yang berkaitan dengan pelabuhan dan zon penampan untuk kegunaan pelabuhan pada masa hadapan.

    Manakala 706 ekar tanah pula diperuntukkan untuk pembangunan oleh firma tersebut dengan kira-kira 200 ekar tanah diperuntukkan untuk infrastruktur awam serta kawasan lapang. Dan ini perlu diserahkan kembali kepada kerajaan negeri.

    Di samping itu, firma berkenaan juga perlu membina tujuh kuarters kerajaan di Bertam dalam masa tiga tahun. Ini bermakna firma berkenaan hanya mempunyai kira-kira 500 ekar tanah untuk dibangunkan dengan selebihnya diserahkan semula kepada kerajaan negeri.

    Malah, pemegang konsesi juga membiayai lebuh raya 5 kilometer daripada Butterworth ke Kulim Expressway bermula dari Butterworth. Sebagai balasan, syarikat tersebut dibenarkan mengutip tol di plaza tol Sungai Nyior.

    http://novandri.blogspot.com/2014/11/4-fakta-yang-buat-lim-guan-eng-dap.html

    ReplyDelete
  5. Negeri paling banyak tanah dijual Pulau Pinang. Negeri paling kaya Terengganu. Duit jual tanah pergi mana?

    ReplyDelete
  6. Aaikkkk ..... mana anjing2 RBA DAPigs ???

    Dah tak boleh nak menyalak dah ka???

    Dpt gaji buta semua!! Aku komplen kat Guan Eng !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BabiDap pun dah kecot...tunggu giliran nak kena buang kerja...hehe

      Delete
  7. Ramai orang Malaysia yang telah join dan bungkus terjun lombong...hik2

    ReplyDelete
  8. Penjawat awam dalam perkhidmatan negeri Pulau Pinang akan menerima bantuan khas kewangan sebanyak 0.75 bulan gaji atau minimum RM1,000 sempena Aidilfitri ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. malu la kat guan eng...penjawat awam pp...majoriti melayu...jebon dan barua dia setakat bagi 500 saja....

      Delete
    2. Dah berbilion jual tanah Pulau Pinang, setakat rm1 k to nothing. Dah tu tak buat rumah kos rendah untuk rakyat pulak tu.

      Delete
  9. kalau tak malas bukan melayu,
    kalau tak tipu bukan cina,
    kalau tak mabuk bukan india,
    apa pon perubahan zaman berlaku,
    semua mau untung, semua mau untung,
    ini budaya kemajuan,
    dari atas kepala sampai hujung kaki,
    semua mau untung,
    ini lah berlaku,
    kalau setakat maki hamun amat senang,
    biar berhujah secara intelek,
    tapi ramai bertengkar, bergaduh tanpa ilmu,
    atau pon paling kurang berhujah secara baik
    malaysia semakin hari semakin rosak,
    sebagai bangsa majoriti, kita perlu bertindak
    fikir masa depan anak.cucu,
    kalau saban hari dibiar mereka merompak, menyamun
    apa yang akan tinggal?
    majoriti pemimpin politik kaki sapu...fakta yang perlu diakui...macam ikan busuk dari kepala, kita kena tukar kepala penyamun...samun billion, sedekah juta...macam roibin hood....berubah lah....demi bangsa agama dan negara....salam

    ReplyDelete
  10. terima kasih kerana menggelarkan pihak lain anjing sebab ia akan pergi semula pada yg bagi gelaran...gelar la banyak2 lagi..pikir la balik manusia atau haiwan(anjing yg lahirkan anda)...tak publish pun takpe..at least anda dah baca mesej ini..sekian.

    ReplyDelete
  11. wawasan 2020 dap

    ReplyDelete
  12. Woi puak UMNO yang bodoh. Bila matawang nak pulih balik ni? Jatuh ke 4.5 senang saja, nak naik balik ke 4.0 pun susah sangat ke? Kata Najib ni hebat sangat, tapi kenapa bala bertimpa-timpa kena kat Malaysia semenjak Najib jadi PM.

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.