Follow us on Facebook
Powered by: Internetsmash

Saturday, May 27, 2017

Model Terbaru Proton & Mahathir Buat U-Turn Sekali Lagi

Portal automotif melaporkan bahawa DRB-Hicom telah mendedahkan sebahagian daripada perkara yang telah dibincangkan berkaitan usaha sama Proton-Geely adalah untuk membolehkan pengeluar kenderaan nasional itu menggunakan platform SUV dari model Geely Boyue.


Jika diteruskan, ini akan menjadi pembangunan SUV pertama Proton, walaupun perincian tentangnya masih belum diumumkan.

Kita sedia maklum bahawa DRB-HICOM Berhad (DRB-HICOM) telah mencapai persetujuan dengan syarikat China, Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd (Geely Holding) bagi syarikat itu membeli 49.9% saham Proton. Yang perlu kita faham ialah:
1. Proton bukan lagi milik kerajaan seperti yang didakwa oleh pembangkang.

2. Perjanjian ini juga telah menafikan dakwaan liar puak pembangkang yang kononnya Proton akan dijual sepenuhnya kepada pelabur asing. DRB- Hicom masih memegang 50.1% saham Proton.
Yang hairannya ialah sikap Dr Mahathir yang buat u-turn beberapa kali tentang isu Proton ini. Pada mulanya, beliau tidak bersetuju tetapi kemudiannya bersetuju.

15 Februari 2017 - Dr Mahathir secara peribadi boleh menerima sebahagian saham Proton dijual, namun membantah jika keseluruhannya dijual kepada syarikat asing!
"Kalau tidak ada jalan lain dan perlu untuk jual sebahagian Proton, baiklah. Kita boleh terima, tetapi janganlah sehingga kita hilang langsung Proton." kata Dr Mahathir
Dan sekarang beliau tidak bersetuju pula padahal Proton 'tidak hilang langsung' kepada syarikat asing!

Malah yang sebenarnya, Mahathir sendiri telah bertemu dan membuat rundingan dengan pihak Geely pada bulan April 2014!
According to local media, Mahathir at the time started crafting a partnership deal between Proton and Chinese automaker Zhejiang Geely Holding Group. 
http://asia.nikkei.com/Business/Companies/Mahathir-seeks-to-turn-Malaysia-s-Proton-around-with-Geely-s-help?page=1
Mahathir berpura-pura kecewa?

Ramai pihak telah memberi pandangan tentang usaha sama di antara Proton dan Geely ini. Penulis pula ingin menulis daripada perspektif sama ada syarikat Geely benar-benar mampu mengangkat jenama Proton dan membantu syarikat tersebut dan benarkah ikon negara ini akan hilang seperti yang didakwa oleh puak pembangkang.

Perkara utama yang kita sedia maklum ialah memang kerja puak pembangkang untuk membangkang apa sahaja keputusan kerajaan dan tidak akan menyetujui sebarang usaha yang baik. Rafizi Ramli sendiri mengaku bahawa kerja pembangkang ialah menghasut rakyat. Malah, Mahathir sendiri mengaku memburuk-burukkan parti lawan supaya partinya tampak baik.

Jika kita mendengar kata pembangkang, negara tidak akan maju, jambatan Pulau Pinang, menara KLCC atau pun Putrajaya tidak mungkin wujud seperti hari ini. Malah, Proton pun tidak akan wujud jika kita melayan tohmahan pembangkang.

Kerana itu kita perlu melihat usaha sama Proton-Geely secara rasional.

Bukti 1
1. Realitinya, Proton akan dikekalkan seperti sedia ada, dengan kepakaran dan kelengkapan untuk R&D, rekaan dan pengeluaran di Malaysia.

2. Geely akan menyediakan sumber, pengetahuan dan pengurusan global untuk dimanfaatkan oleh Proton.

3. Perjanjian ini akan membolehkan Proton mendapat akses kepada pelbagai platform serta enjin dibawah Geely Holding, disamping menembusi pasaran sedia ada pembuat kenderaan China tersebut, termasuklah pasaran di Asia Tenggara.
Bukti 2
1. Pada tahun 2010, Geely telah menandatangani perjanjian membeli Volvo milik Ford dengan nilai $1.8 bilion. Syarikat Volvo ketika itu juga mengalami masaalah besar.

2. Tetapi hanya dalam masa yang singkat, jenama Volvo telah berjaya meningkat jualannya kepada 534,000 unit kenderaan - jualan tertinggi sejak Volvo wujud. Ini dicapai hanya dalam tempoh 6 tahun selepas Geely mengambil alih jenama Sweden itu.
3. Setelah 6 tahun memilikinya, jenama Volvo masih ada. Ianya kekal ditadbir, diurus secara berasingan (daripada Geely), dan akan kekal berpusat di Sweden.
Volvo 242 DL 1982

Volvo S90 2017

Bukti 3
1. Geely merupakan sebuah syarikat yang terbukti berprestasi cemerlang apabila ia disenaraikan dalam syarikat Fortune 500, bermula pada tahun 2012. Dan bagi tahun 2016, Geely dinilaikan mencatat keuntungan sebanyak USD 30.4 bilion (RM130 bilion). Jumlah pekerjanya pula ialah 65,000 pekerja di seluruh dunia. Secara totalnya, pengeluaran kereta Geely dan Volvo telah mencecah 1,000,000 unit pada tahun2016.
2. Geely Automobile Holdings merupakan syarikat gergasi automotif swasta pertama dan terbesar di negara China. Geely adalah jenama kereta paling laris di China.

3. Secara logiknya, Geely sudah pasti telah membuat homework dan unjuran-unjurannya sebelum terlibat dalam sebuah syarikat yang bermasaalah dan berhutang besar seperti Proton. Syarikat yang berprestasi cemerlang ini sudah pasti yakin dapat membantu dan mengangkat jenama Proton setaraf dengan jenama-jenama lain di dunia ini.
Jika merujuk kepada perkara-perkara di aatas, Proton akan tetap ikon negara dan akan dapat diangkat setaraf dengan jenama-jenama automotif terkenal di dunia ini.



SHARE ARTICLE :

26 comments:

  1. ayoyoyoy .... madey kantoi all-time !!! kahkahkahkahkah

    Mana cacai proTun ???? mana ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proton lingkup sbb terlalu banyak budaya kroni dlm pentadbiran nya yg terpahat kukuh mengikut acuan tun...

      Delete
    2. Kenapa perodua boleh maju?..
      Kenapa proton mesti lingkup?..
      Bezanya cuma cara pentadbiran nya..

      Delete
    3. Dulu cara madey nak bg up proton ialah menghalang jenama lain menguasai pasaran tempatan.. rakyat tak merasa nak pakai keta jenama lain sbb harga terlalu mahal.. Walaupun FTA ditandatangani madey sanggup membayar kpd negara lain utk menghalang jenama lain yg lbh hebat masuk ke msia.. Rakyat dipaksa pakai proton walaupun keta tu mahal dan byk masalah.. Sedangkan dia anak beranak pakai keta jenama luar.. Smnjk madey takda mulalah rakyat merasa nak pakai keta jenama lain spt honda, toyota dll.. Proton tak blh bersaing masih mengharapkan madey buat sesuatu utk selamatkan mrk.. Kalau dulu sapa yg pakai proton dianggap hebat tp skrg sebaliknya.. Najib mempunyai idea yg lbh baik utk selamatkan proton yg madey tak mampu nak pikir sbb dlm kepala otak dia hanya nak memerah duit rakyat utk poket kroni dan anak beranak dia saja..

      Delete
  2. 12:14

    Mana ada cacai proTUN atau Bunga raya ni. Semua bohong aja. Mana mampu depa nak jawab benda yang kantoi macam ni. Depa lari la..huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. NASIB BAIK HARI NI MIM BALUN PROTUN. LEGA AKU.

    - RBA DAPigs -

    ReplyDelete
  4. Jangan lbarat nti..sudah terhantuk baru nk terngadah,sudahlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa perodua boleh maju?..
      Kenapa proton mesti lingkup?..
      Bezanya cuma cara pentadbiran nya..

      Delete
  5. Nampak sgt ko 2.24 tak baca artikel ni

    ReplyDelete
  6. Proton rugi, rakyat rugi tapi company kroni untung besar. Camna tu?

    ReplyDelete
  7. Melayu apa tau pasal bisnes2 nie? Geely start buat peti ais je...lepas tu buat motor. Sekarang dah pegang jenama Volvo...pegang London Taxi...hebat giler taukeh tu. Setakat melayu buat keropok lekor boleh laa...aku setuju sangat jangan bagi melayu pegang apa pun sebab kaum nie apa yg disentuh pasti jadi taik. Lepas nie kita kena jual Petronas sebab lately macam hampas jer prestasi management dia. Jangan ada apa2 yg bersifat "Nasional" sebab kebarangkalian melayu pegang sangat la besar seperti FGV...MAS...TNB yg rata2 gagal. Terima la hakikat bahawa melayu adalah bangsa yg gagal....kuat rasuah dan suka nak kaut untung cepat....paling utama luar je nampak Islam tapi dalam perangai mengalahkan yahudi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman sebelum penjajahan dahulu Melayu adalah pentadbir dan saudagar yg hebat. Melaka, Singapura dan Pulau Pinang memang dah maju dengan pedagang Arab dan seantero Asia Tenggara. Dasar penjajah yg menggunakan tektik devide and rule serta mengimpot orang asing dahulu tu telah memalapkan zaman kegemilangan Melayu. Ditambah dengan dasar mementingkan kroni serta pemberian kek ekonomi 70% kepada non Bumi dan hanya 30% kepada Bumi sejak lebih 30 tahun yg lalu. Justeru Melayu perlu bangun semula.

      Delete
    2. pendek kata hanya cina la saja yg pandai berniaga ya???
      inilah RBA DAPigs yg menyamar dlm blog ini...
      nasib baik la kamu hidup di zaman Najib ni....tunggu la saatnya akan tiba juga...masa tu baru kamu sedar yg kaum kamu ni umpama parasit yg perlu di lenyapkan..
      kaum yg tak sedar diri pendatang dan menumpang di bumi org....masa itu hampir tiba,,,

      Delete
  8. Melayu yang angkut anak pinak, suku sakat sumbat dalam syarikat besar-besar selama 22 tahun sampai sampai kering kontang kena kikis.

    Melayu yang sentiasa menyalahkan orang lain dia saja yang betul. Anak pinak, kaum kerabat taikun Cina India di sumbat temolok hingga boroi perut.

    Kini salahkan orang lain. Apa lagi nak berdalih dengan alasan yang longlai.
    Cukup2lah 22 tahun menjarah kekayaan negara untuk kaum keluarga sendiri.
    Sebab tulah benci sangat kau pada Najib. Segala kemewahan yang dikecapi tiba-tiba terlepasa satu persatu.

    ReplyDelete
  9. Apa yg boleh dipelajari oleh kita berkaitan pengeluar kereta korea, yg sehingga kini menjadi pencabar terbesar kpd gergasi pemotoran dunia, adalah kegigihan mereka merekacipta dan semangat kebanggaan kpd kereta buatan negara sendiri.. Walaupun petingkat awalnya mengeluarkan produk yg kurang berkualiti, tp mereka bangkit sedikit demi sedikit hinggalah ketahap hari ini.. Walaupun pd satu ketika dahulu pihak pembangkang bermatian memperlekehkan usaha ketajaan korea, dan pernah mengesyorkan untuk menjual syarikat mrk kpd syarikat asing.. Tetapi pemerintah korea tetap mempertahankan pbuatan kereta dan pemilikan syarikat mrk.. Ibarat kata dalam rumah kita, ada mamat lain pula yg menguasainya... Keadaannya berbeza dgn negara ini, dimana ada pihak lain pula terpaksa mempertahankan hak milik negara drp hancur lebur, sepertimana dana² KWSP, LTH, KWAP, FGV dll...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana2 lebur kau kata? Kau ni pembohong ke bengap?. Mana mungkin dana yg lebur tapi setiap tahun mampu keluarkan bonus dan dividen yg lebih besar jumlahnya dari sesetengah bank dan syarikat yg tersenarai di BSKL?

      Delete
  10. Woi, mana aku punya komen, korang x berani publish ke??? Ha. Ha.. Nampak sgt lemah mentol dan diperbodohkan geng seangkatan je korang ni..

    ReplyDelete
  11. Belum ape2 dah sorak sakan barua jibby ni. Jgn jadi cam janji negara berpendapatan tiggi jibby dulu2. Last2 yg jadi adalah hutang tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah apa yg Najib buat. Perancangan masa depan perlu dibuat dengan target tertentu. Kemudian dilaksanakan. Lepas tu barulah ukur pencapaiannya. Hutang tinggi tapi aset negara banyak melebehi hutang apa masalahnya? Selain itu ekonomi tambah baik dan pelaburan meningkat. Yg kamu melalak ni sebab tak de target masa depanlah tu ye. Cukupkah dengan jadi RBA selama2nya? Jadi RBA ni cuma dapat mengumpul dosa je.

      Delete
    2. Perancangan jual rumah flat 300 ribu..anak kau tk mampu beli rumah skarang ni.lagi nk crita..jangam marah yer sikit hari anak kau dudok ler bawah jambatan ..org umno bebalah

      Delete
    3. Rumah kan banyak kategori. Ada rumah mahal, mampu milik, rumah murah, rumah rakyat dll. Belilah yg mana termampu. Yg berbalah tu mereka yg duduk bawah pakatan pembangkang. Mereka tu semua dah kaya raya dengan menyamun duit rakyat semasa berkuasa dahulu tetapi masih tamak. Moga kerajaan UMNO yg masih memerintah sekarang ini melebihkan perancangan untuk membina rumah rakyat berpendapatan sederhana dan rendah.

      Delete
  12. Yee la penyamun pun betul..dujt src 42 juta.1mdb 5o billion..proton sikit hari jadi kreta cap ayamla..low class. Kreta cina. Volvo punya keta popular ker skrang ni...kita tunggu brapa org pekerja proton akan kens buang ..org melayu gak merempat..umno buat apa masa tu ...tutup mata jelah ..yelah banyak ahli pun kalau bingai pun susah ..skarang rakyat tengok jer perangai bodo sombong umno ni..pru depan jangan sampai kalah la yer..kalau kalah memeng sekor sekor akan kena gulai...banyak hal tk selesai ni..

    ReplyDelete
  13. Ini Lah Blogger Butoh pemakan dedak haram 1MDB!!!

    ReplyDelete
  14. 11:34,

    Ini aja ka cacai proTun & jing RBA DAPig mampu komen !! kahkahkahkahkah

    ReplyDelete
  15. Nampak baghal bila pencacai protun bila komen. Lebih kpd emosi bila mrk gagal berhujah guna fakta.

    ReplyDelete

ARTIKEL TOP MINGGU INI.